Generell personvernerklæring for Normal
Hos Normal Norge AS (“NORMAL”) prioriterer vi personvern og datasikkerhet høyt. Du kan lese mer om vår behandling av dine personopplysninger i denne personvernerklæringen.
Normal Norge A/S, organisasjonsnummer 917 019 738, Postkasse 9564, Barstølveien 30, 4636 Kristiansand S, Norge, er behandlingsansvarlig for behandlingen av de personopplysningene som omfattes av denne personvernerklæringen.
1. VI BEHANDLER DINE PERSONOPPLYSNINGER
Vi behandler personopplysninger til forskjellige formål, som du kan lese mer om senere.
Vi oppbevarer kun personopplysninger når og så lenge det er nødvendig for å etterleve de formål som personopplysningene er samlet inn for, eller hvis det er nødvendig for å overholde lovgivningen.
1.1. Hvis du godtar informasjonskapsler på Normals hjemmeside
Formål og lovgrunnlag
For å håndtere, utvikle og administrere nettsiden(e) og for å sikre at du alltid mottar de mest relevante nyhetene og tilbudene fra oss, behandler vi personopplysninger om deg dersom du samtykker til informasjonskapsler.
Du kan lese mer om informasjonskapsler i våre retningslinjer for informasjonskapsler. Avhengig av hvilke informasjonskapsler du samtykker til, kan vi behandle følgende personopplysninger om deg:
- Generelle personopplysninger som IP-adresse, hvilke sider du besøker og andre digitale fotavtrykk. Behandlingen skjer på bakgrunn av ditt samtykke, jf. GDPR art. 6, nr. 1(a).
Videreformidling
I den grad du samtykker til tredjeparts informasjonskapsler, videreformidler vi dine personopplysninger til disse tredjepartene. Du kan lese mer om tredjeparts informasjonskapsler i våre retningslinjer for informasjonskapsler. I tillegg kan vi videreformidle opplysningene dine til relevante leverandører og samarbeidspartnere, herunder for eksempel programvareleverandører, markedsføringsbyråer og andre databehandlere.
Retningslinjer for sletting
Hvor lenge vi behandler personopplysningene dine for disse formålene avhenger av hvilke informasjonskapsler du samtykker til.
Du kan endre samtykkeinnstillingene dine når som helst eller trekke tilbake samtykket ditt og slette informasjonskapslene du tidligere har samtykket til ved å følge instruksjonene i retningslinjene for informasjonskapsler.
Det er imidlertid viktig å være klar over at tilbaketrekking av samtykket ditt ikke påvirker lovligheten av vår behandling av dine personopplysninger før tidspunktet da du trakk tilbake samtykket.
1.2. Når du registrerer deg i vår kundeapp
Formål og lovgrunnlag
For å opprette og administrere din bruker i kundeappen vår behandler vi følgende personopplysninger om deg:
- Generelle personopplysninger, herunder navn, kontaktinformasjon, fødselsdato, kjønn, kjøpshistorikk, hvilke butikker du har handlet i, kvitteringer, betalingskortinformasjon og hvilke konkurranser du har deltatt i. Behandlingen skjer på grunnlag av ditt samtykke og for å ivareta dine og våre interesser ved at du kan bruke vår kundeapp, jf. GDPR art. 6, nr. 1(a) og (f).
For å sende deg direkte målrettet markedsføring i kundeappen og via nyhetsbrev eller push-varsler, og for å sikre at du alltid mottar de mest relevante tilbudene for deg (profilering), behandler vi følgende opplysninger om deg når du samtidig gir ditt samtykke til markedsføring:
- Generelle personopplysninger, herunder navn og kontaktinformasjon, dine preferanser og kjøpsstatistikk. Behandlingen skjer for å ivareta dine og våre legitime interesser ved å alltid kunne målrette de beste og mest relevante tilbudene og nyhetene til deg, jf. GDPR art. 6, nr. 1(f).
Videreformidling
I den grad det er nødvendig for å yte vår service til deg, kan vi videreformidle opplysningene dine til relevante leverandører og samarbeidspartnere, herunder for eksempel programvareleverandører, markedsføringsbyråer og andre databehandlere.
Retningslinjer for sletting
Vi behandler dine personopplysninger så lenge du har en aktiv bruker i vår kundeapp. Du kan til enhver tid slette din bruker ved å følge veiledningen i kundeappen.
Du kan når som helst velge bort profilering av dine personopplysninger ved å melde deg av vårt nyhetsbrev, slette kundeappen eller blokkere push-varsler. Du kan også kontakte dataprivacy@normal.eu slik at vi kan hjelpe deg.
1.3. Hvis du godtar Normals markedsføring
Formål og lovgrunnlag
Hvis du har gitt ditt samtykke til våre nyhetsbrev, push-varsler eller annen direkte markedsføring, behandler vi følgende opplysninger om deg for å kunne sende deg markedsføring og alltid sikre at du mottar de beste og mest relevante tilbudene (profilering):
- Generelle opplysninger, herunder for eksempel navn og e-postadresse. Behandlingen skjer på bakgrunn av ditt samtykke til markedsføring, jf. GDPR art. 6, nr. 1 (a) og markedsføringsloven.
Hvis du har gitt samtykke til at vi sender deg nyhetsbrev, behandler vi følgende tilleggsinformasjon om deg for å målrette markedsføringen vår og forbedre kampanjene våre:
- Generell informasjon som vi samler inn i forbindelse med «piksler» når du åpner våre nyhetsbrev, inkludert om du klikker på innhold i nyhetsbrevet. I tillegg samler vi inn din geografiske plassering og IP-adresse for å fastslå din geografiske plassering. Behandlingen skjer på bakgrunn av ditt samtykke til at vi kan sende deg nyhetsbrevet, jf. GDPR art. 6 nr. 1(a).
En «piksel» er en fil i vårt nyhetsbrev som gir oss tilgang til å samle informasjon om hvilke annonser og artikler i nyhetsbrevet du klikker på når du åpner nyhetsbrevet. Bruk av piksler og innsamling av den beskrevne informasjonen er en forutsetning for å lese vårt nyhetsbrev. Dersom du ikke ønsker at vi skal behandle dine personopplysninger i denne forbindelse, betyr dette at du ikke kan motta vårt nyhetsbrev.
Videreformidling
I den grad det er nødvendig for å yte vår service til deg, kan vi videreformidle opplysningene dine til relevante leverandører og samarbeidspartnere, herunder for eksempel programvareleverandører, markedsføringsbyråer og andre databehandlere.
Retningslinjer for sletting
Du kan alltid velge bort behandlingen av dine personopplysninger for markedsførings- og profileringsformål ved å trekke tilbake ditt samtykket til markedsføring. Du trekker tilbake samtykket ved å slette kundeappen vår, blokkere push-varsler og ved å følge instruksjonene «avmelding fra nyhetsbrev» nederst i alle våre nyhetsbrev. Du kan også kontakte dataprivacy@normal.eu slik at vi kan hjelpe deg.
Det er imidlertid viktig å være klar over at tilbaketrekking av samtykket ditt ikke påvirker lovligheten av vår behandling av dine personopplysninger før det tidspunktet da du trakk tilbake samtykket.
1.4. Når du handler i våre Normal-butikker
Formål og lovgrunnlag
Når du handler i våre butikker med et betalingskort som er knyttet til din bruker i vår kundeapp, behandler vi følgende personopplysninger for å kunne yte deg den beste servicen:
- Generelle personopplysninger, herunder for eksempel din kjøpsstatistikk og dine kvitteringer. Behandlingen skjer for å yte den beste servicen til deg og sikre at du alltid får de beste tilbudene og nyhetene dersom du har gitt samtykke til markedsføring (profilering), jf. GDPR art. 6, nr. 1(f).
Når du returnerer eller bytter varer du har kjøpt i en NORMAL-butikk, behandler vi følgende opplysninger om deg for å overholde våre juridiske forpliktelser i henhold til nasjonal regnskapslovgivning:
- Generelle personopplysninger, herunder navn, adresse og underskrift på returkvittering, jf. GDPR art. 6, nr. 1 (c).
Videreformidling
I den grad det er nødvendig for å yte vår service til deg, kan vi videreformidle opplysningene dine til relevante leverandører og samarbeidspartnere, herunder for eksempel programvareleverandører, markedsføringsbyråer og andre databehandlere.
Retningslinjer for sletting
Vi behandler dine personopplysninger om kjøp og kvitteringer så lenge du har tilknyttet betalingskortinformasjonen din i kundeappen vår. Du kan når som helst slette betalingskortinformasjonen din ved å følge instruksjonene i kundeappen vår.
Hvis du har returnert varer som du har kjøpt i en NORMAL-butikk, oppbevarer vi dine personopplysninger på retur kvitteringen i fem (5) år etter kjøpet for å overholde våre forpliktelser i henhold til bokføringsloven.
1.5. Kameraovervåking i våre Normal-butikker
For å forebygge kriminalitet har vi TV-overvåking i butikkene våre. Dette betyr at vi behandler følgende personopplysninger om deg når du besøker en NORMAL-butikk:
- Generelle personopplysninger, herunder videoopptak av din adferd i butikken og informasjon om hvilke kjøp du gjør. Behandlingen skjer for å ivareta våre og våre kunders interesser ved at NORMALs butikker er et trygt og sikkert sted å oppholde seg, jf. GDPR art. 6, nr. 1(f).
- Informasjon om straffbare forhold, herunder for eksempel videoopptak av butikktyveri, voldelig oppførsel og lignende. Behandlingen skjer for å ivareta våre og allmennhetens interesser for kriminalitetsforebygging og eventuell etterforskning i henhold til nasjonalt regelverk.
Videreformidling
Dersom vi oppdager butikktyveri eller lignende adferd som må politianmeldes, videreformidler vi relevante overvåkingsvideoer til politiet. Slik videreformidling skjer for å ivareta våre og allmennhetens interesser for kriminalitetsforebygging og eventuell rettsforfølgelse i henhold til relevante nasjonale regler.
Retningslinjer for sletting
Kameraovervåkingsvideoer oppbevares i 7 dager i henhold til nasjonale regler om kameraovervåking, med mindre særlige forhold gjør at vi kan oppbevare overvåkingsmaterialet i lengre tid, spesielt i forbindelse med etterforskning.
1.6 Når du deltar i en konkurranse
Formål og lovgrunnlag
Hvis du deltar i en konkurranse som arrangeres av NORMAL, behandler vi følgende personopplysninger om deg for å gjennomføre konkurransen:
- Generelle personopplysninger, herunder navn, adresse, profilinformasjon på sosiale medier dersom konkurransen arrangeres via sosiale medier. Behandlingen skjer for å ivareta dine og våre interesser i at du kan delta i konkurransen, jf. GDPR art. 6, nr. 1(f).
Du kan lese mer om konkurransene våre i våre konkurransevilkår i forbindelse med de respektive konkurransene.
Videreformidling
Hvis du vinner en konkurranse, kan vi offentliggjøre opplysningene dine på nettsiden vår eller på sosiale medier dersom konkurransen arrangeres på sosiale medier. Dersom vi publiserer bilder av deg, skjer dette kun i den grad du har gitt samtykke til dette.
I tillegg kan vi videreformidle opplysningene dine til relevante samarbeidspartnere og leverandører, herunder for eksempel programvareleverandører og andre databehandlere.
Retningslinjer for sletting
Vi behandler dine personopplysninger i maksimalt seks (6) måneder etter at vi har trukket en vinner og avviklet konkurransen. Dersom du i sammenheng med konkurransen har meldt deg på vårt nyhetsbrev eller annen markedsføring, vil vi behandle og lagre opplysningene dine som beskrevet nærmere under pkt. 1.3.
1.7 Hvis du søker om et Normal-sponsorat
Formål og juridisk grunnlag
Hvis du søker om et NORMAL-sponsorat på vegne av klubb eller deltager i en søknadsvideo til NORMAL-sponsoratet, behandler vi følgende kategorier med dine personopplysninger:
- Alminnelige personopplysninger, herunder din medvirkning i søknadsmaterialet, ditt navn og kontaktopplysninger. Behandlingen skjer med henblikk på å kunne ivareta dine, klubben din og våre interesser med å vurdere søknaden til NORMAL-sponsoratet, jf. GDPR art. 6, nr. 1(f).
- Alminnelige personopplysninger, herunder din medvirkning i søknadsmaterialet, navn og klubb. Behandlingen skjer med det formål å publisere opplysningene på våre nettsider og for å kunne markedsføre sponsoratet. Behandlingen skjer kun dersom du gir ditt samtykke, jf. GDPR art. 6 nr. 1(a).
Videreformidling
Vi videreformidler personopplysningene dine til relevante softwareleverandører med henblikk på oppbevaring av søknaden og kommunikasjonen med deg.
Retningslinjer for sletting
Vi oppbevarer søknader og kontaktopplysninger i 3 år etter tildelingen av NORMAL-Spånsoratet det året søknaden er levert.
Såfremt din klubb blir tildelt et NORMAL-Spånsoratet, oppbevarer vi søknaden og kontaktopplysninger i 5 år etter tildelingen av NORMAL-sponsoratet.
1.8 Hvis du er kontaktperson hos en av våre leverandører eller samarbeidspartnere
Formål og lovgrunnlag
For å administrere den daglige driften behandler vi følgende kategorier av personopplysninger om kontaktpersoner hos våre leverandører, samarbeidspartnere og bedriftskunder:
- Generelle personopplysninger, herunder navn, tittel, kontaktinformasjon, foretrukket språk og andre CRM-relaterte opplysninger. Behandlingen skjer for å kunne ivareta våre interesser ved kjøp av tjenester og varer fra våre leverandører og for å administrere den daglige driften, jf. GDPR art. 6, nr. 1(f).
Videreformidling
I den grad det er nødvendig for selskapets drift, videreformidler vi dine opplysninger til relevante samarbeidspartnere, herunder for eksempel programvareleverandører, fraktselskaper, revisorer og advokater.
Retningslinjer for sletting
Vi oppbevarer generelt dine personopplysninger så lenge kundeforholdet fortsetter, eller til du eller vår leverandør informerer oss om at du ikke lenger er en kontaktperson.
Personopplysninger registrert i forbindelse med salg, levering, fakturering osv. oppbevares i fem (5) år etter utløpet av det aktuelle regnskapsåret.
Personopplysninger registrert i forbindelse med inngåelse av leverandøravtaler osv. lagres i inntil fem (5) år etter at den aktuelle avtalen er avsluttet.
2. FELLES BEHANDLINGSANSVAR
I den grad du samhandler med NORMAL på våre sider på Facebook, Instagram eller TikTok, behandler vi dine personopplysninger som felles behandlingsansvarlig med leverandøren av mediet, jf. GDPR art. 26.
Behandlingen av dine personopplysninger skjer blant annet hvis du:
- «liker» innleggene våre
- kommenterer på innleggene eller sidene våre, eller
- besøker sidene våre
Du kan lese mer om disse behandlingsaktivitetene i de respektive medias personvernerklæringer.
3. OVERFØRING AV PERSONOPPLYSNINGER TIL TREDJELAND
Hvis det er nødvendig for vår behandling av dine personopplysninger, kan det hende at vi overfører personopplysninger til tredjeland utenfor EU/EØS. Overføring av personopplysninger til tredjeland skjer kun hvis vi har et juridisk grunnlag, herunder for eksempel:
- Dersom EU-kommisjonen har vurdert at sikkerheten i tredjelandet er tilstrekkelig, jf. GDPR art. 45.
- Dersom det ellers er nødvendige garantier for sikkerhet, herunder for eksempel ved inngåelse av EU-kommisjonens standardkontrakter, jf. GDPR art. 46.
- Dersom ett eller flere av unntakene i GDPR art. 49 gjelder.
Hvis du ønsker mer informasjon om tredjelandsoverføringer, kan du kontakte oss på dataprivacy@normal.eu.
4. HVIS DU ØNSKER Å TREKKE TILBAKE ET SAMTYKKE
Hvis vi behandler dine personopplysninger på grunnlag av ditt samtykke, kan du når som helst trekke tilbake samtykket ditt ved å kontakte oss som angitt ovenfor under pkt. 1 eller følg instruksjonene på vår nettside, i nyhetsbrevene osv.
Hvis du trekker tilbake samtykket ditt, må du være klar over at det ikke påvirker lovligheten av vår behandling frem til det tidspunktet du trekker tilbake samtykket, og at vi i spesielle tilfeller kan ha rett til å fortsette å behandle personopplysningene dine, for eksempel for å forsvare oss mot et eventuelt rettskrav.
5. DINE RETTIGHETER
Du er velkommen til å kontakte NORMAL dersom du ønsker informasjon om hvilke opplysninger som behandles om deg og til hvilke formål. Som registrert har du følgende rettigheter når vi samler inn og bruker dine personopplysninger:
- Du har rett til å få innsikt i personopplysningene vi behandler om deg.
- Du har rett til å protestere mot vår innsamling og videre behandling av dine personopplysninger.
- Du har rett til korrigering og sletting av dine personopplysninger, men med visse lovbestemte unntak, herunder regnskapsloven.
- Du har rett til å be oss om å begrense dine personopplysninger.
- Under visse omstendigheter kan du også be om å motta en kopi av dine personopplysninger samt overføring av personopplysningene du har gitt oss til en annen behandlingsansvarlig (dataportabilitet).
Hvis du ønsker å utøve noen av disse rettighetene, eller hvis du har spørsmål angående behandlingen av dine personopplysninger, vennligst kontakt oss på dataprivacy@normal.eu.
6. KLAGEMULIGHETER
Du har rett til å sende inn en klage til Datatilsynet i Danmark eller datatilsynet i EU/EØS-landet der du bor hvis du er misfornøyd med måten vi behandler personopplysningene dine på. Vi håper imidlertid at du alltid vil kontakte oss først, slik at vi kan finne en fornuftig løsning. Du kan alltid kontakte oss på dataprivacy@normal.eu.
Du finner kontaktinformasjon og klageveiledning til ditt lokale datatilsyn her: Datatilsynet, Postboks 458 Sentrum, 0105 Oslo. e-mail: arkiv@datatilsynet.no, phone +47 2239 6900.
Du finner Datatilsynets kontaktinformasjon og klageveiledning på www.datatilsynet.dk.
7. SIKKERHETSTILTAK
Vi prioriterer personopplysningssikkerhet svært høyt og har derfor stort fokus på å behandle dine personopplysninger i henhold til gjeldende personvernlovgivning.
For å beskytte dine personopplysninger best mulig vurderer vi fortløpende risikoene som kan være forbundet med vår behandling av dine personopplysninger. Vi legger særlig vekt på å beskytte dine personopplysninger mot diskriminering, identitetstyveri, økonomisk tap, tap av omdømme og konfidensialitet.
Hvis et datasikkerhetsbrudd medfører en høy risiko for dine rettigheter, vil vi varsle deg om datasikkerhetsbruddet så snart som mulig med tanke på omstendighetene.
8. ENDRINGER I PERSONVERNERKLÆRINGEN
Vi forbeholder oss retten til å gjøre endringer i denne personvernerklæringen fra tid til annen. Ved endringer vil datoen nederst i personvernerklæringen bli endret. De til enhver tid gjeldende personvernreglene vil være tilgjengelig på våre nettsider og i vår app, «NORMAL».
Denne personvernerklæringen ble sist oppdatert den 6. oktober 2023.